Perhoset siinä lepattaa Perhoset siinä lepattaa
Barbara Bouchet Barbara Bouchet
Tohtori Karhu Tohtori Karhu
Tarkka kaavio Tarkka kaavio
Avulias natsi Avulias natsi
panisin panisin
Tähtitieteilijä Tähtitieteilijä
orkuttaa orkuttaa
banaanikärpäsansa banaanikärpäsansa
3d-tulostimesta hyötyä? 3d-tulostimesta hyötyä?
Kaupunkipuolustuksen perusoppi Kaupunkipuolustuksen perusoppi
uuuuuh jeaaah! uuuuuh jeaaah!
mämmi mämmi
Kun baarissa joku heittää selvää vinkkiä Kun baarissa joku heittää selvää vinkkiä
Blend S Blend S
:^x :^x
MADMAN MADMAN
Leppikset lempimässä Leppikset lempimässä
maksamme velkaa maksamme velkaa
Gym Spaghetti Gym Spaghetti
hisss hisss
Emergence – How Stupid Things Become Smart Together Emergence – How Stupid Things Become Smart Together
Tukan suoristus Tukan suoristus
Norjalainen kynttilä Norjalainen kynttilä
 635 näyttökertaa, 5 viestiä, 1 MB, 1 tiedosto, 09.03.2025 17:56:36
[ + 3 - | ]

halvalla pääsee

[78933] [sahkoauto.png] [1 MB] [1080x791] [] []
sahkoauto.png

sähköauto

(22)  · 

vihreä siirtymä

(11)  · 

akku

(11)  · 

hinta

(35)
10.03.2025 06:07:08 | 06:30:03
#685697 [+-] Piilota Suosittele

>>685627
Pahin mitä tiedän, on ollut mersun eqc mikä maksoi uutena +80.000€, 4vuotta 44.000km myöhemmin katsastus laittoi ajokiellon pohjan lommojen takia, akkupaketin uusiminen kokonaan oli ainoa vaihtoehto ja hinta olisi ollut +60.000€, lunastukseen meni, korvauksista riidellään kai vieläkin?
Nykyään varmaan saa jo korjautettua(?)yksittäiset kennostot ja ainakin fordilla on tehdaskorjattuja akkupaketteja tarjolla halvemalla kuin uuden mopoauton hinnalla.

10.03.2025 09:01:55
#685706 [+2] Piilota Suosittele

>>685697 En tiedä miksi, kun se akku painaa reilun tonnin ja joskus pari, ettei siihen voi laittaa vähän paksumpaa panssaria. Lisäksi koko akku pitää uusia, ei tullut mieleen, että voisi uusia vain lohkon.

Sähkövatkaimet eivät ole enää ollenkaan yhtä suosittuja kuin kuukausi, tai pari vuotta sitten.

10.03.2025 17:30:13
#685746 [+3] Piilota Suosittele

>>685706 Koko sähkövatkain hommassa haisee politiikka sähkökäryn kanssa
todella voimakkaasti. Nyt äkkiä koko maailman tuottamaan sähköautoja,
vaikka järjen pitäisi sanoa, että ei niitä voida edes ladata silloisesta
verkosta. Saaati sitten tuo akkumetallien louhiminen, joka itsessään jo
ympäristörike.

Eli nopeasti ja halvasti periaatteella on menty ilman sen enempää aikaa
oikealle tuotekehitykselle. Ensimmäisen ja toisen sukupolven sähköautoilijat
ovat kirjaimellisesti koekaneja/aplhatestaajia, jotka viellä maksavat täyden
hinnan siitä.

Ei ihme, että tuo buumi väljenee, kun todellisuus alkaa latoa ikäviä faktoja
pöytään. Ei hirveästi jää sukanvarteen säästyneistä polttoainekuluista, kun
lainaa on makseltu 500e kuussa, vakuutukset,verot, pikkuhuollot jne.

Siinäkohtaa, kun auto rupeaisi olemaan maksettu, niin hyvin monessa yksilössä
akkupaketti on vaihtokunnossa, joka tahtoo olla ainakin puolikas koko potentiaalisesta
arvosta.

Ei autoilu suomessa ikinä halpaa ole ollut, mutta vaikka enemmistö facen puolella
jaksaa viellä pitää lippua korkealla, niin kyllä siellä seassa rupeaa olemaan
jo huomattava määrä sellaisia, joilla on negatiivisiakin kokemuksia, joita
ei voi kuitata olankohautuksella.

[ 5 viestiä | ]