pihagrilli pihagrilli
juustopulla juustopulla
Bj Bj
mustalaiset mustalaiset
Mopon rassaajat kirjoittaa historiaa Mopon rassaajat kirjoittaa historiaa
Ihania naisia Ihania naisia
hyvin asennettu hyvin asennettu
avusti avusti
Mummo pulassa Mummo pulassa
Ravintolassa Ravintolassa
Ihana nainen ja neekeri Ihana nainen ja neekeri
Mina laita huva yrjökebab ja sina suoda Mina laita huva yrjökebab ja sina suoda
Persettä Persettä
viikonlopun suunnitelmat viikonlopun suunnitelmat
boliisi :D boliisi :D
Vihaiset bendeleed Vihaiset bendeleed
Erikoinen pariskunta Erikoinen pariskunta
Ja hoitoon tämä transuttaja Ja hoitoon tämä transuttaja
Juhannuksen tarjoilut Juhannuksen tarjoilut
Nancy Sinatra Nancy Sinatra
Ruokailu Ruokailu
Mummon viisaat sanat Mummon viisaat sanat
Parturissa Parturissa
Greta Thundbergin sisko Greta Thundbergin sisko
 863 näyttökertaa, 7 viestiä, 0.11 MB, 1 tiedosto, 16.02.2019 03:09:03
[ + 3 | ]

FV 4005

[24411] [O5seFgp.jpg] [0.11 MB] [1024x720] [] []
O5seFgp.jpg

tankki

(58)  · 

iso vittusaatana

22.05.2019 11:05:29
#204817 [+-] Piilota Suosittele

>>160016
160039

Son @pamputin

Vastaavan ryssäversion ku tapasivat, tokasivat jotta "mikä perkele tuo on?"

Ei auttanna panssarinyrkitkään. Juuttu kai liejuun jossain siellä Slayjerin kulmilla, ja menivät sitten vaan polttopulloilemaan ja telottamaan asukit.

04.07.2022 09:48:23
#583459 [+1] Piilota Suosittele

>>582415
KV-2 oli ollut testissä jo talvisodassa Summassa. Tuolloin Neuvostoliitto testasi myös muutamia muita raskaita panssareita. Suomalaiset eivät saaneet KV-2:ta tuhottua , ja muutenkin sitä ei osattu noteerata oikein yhden taistelun tuoksinassa.

Sen takia kolossaalinen ilmestys (pituus 6,79 metriä, korkeus 3,65 metriä, panssarointi jopa 110 mm, aseena 152 mm:n tykki) yllätti suomalaiset jatkosodan alussa. 53 tonnia painanut jättiläinen jyrisi telaketjut kirskuen Sallassa Alakurtin tietä edenneen JR 33:n I pataljoonan eteen vesisateen keskellä 21.8.1941. Kirjan mukaan pataljoonan sotapäiväkirjassa kauheaa näkyä on kuvattu jättiläisrumilukseksi ja teräksiseksi taloksi tai linnoitukseksi.

- Katsokaa pojat jumalauta, mikä saatana sieltä tulee” Eihän tommosta olekaan, panssarintorjuntatykkijoukkueessa noiduttiin.

Panssarivaunun kanuunan laukaus kohti suomalaisia oli niin kova, että se kirjan siteeraamien silminnäkijöiden mukaan aiheutti kauhua. KV-2 kiersi suomalaisten miinakentät ja alkoi runnoa linjoja. Kranaatteja paukkui suomalaisten asemissa. Suomalaisten kevyiden pst-tykkien ja pst-kiväärien osumat vain kimpoilivat tehottomina vaunun kyljistä. Tykkikomppania kuvasi taistelua ”tankkirypistykseksi”. Väsyneissä miehissä vaunu aiheutti kauhua.

Yksinäinen ja voittamaton vaunu lähti takaisin aikansa ammuskeltuaan, mutta palasi takaisin parin tunnin kuluttua. Tällä välin suomalaiset pioneerit olivat laittaneet vaunun kulku-urille uusia miinoja. Kuului räjähdyksiä ja pauketta. Vaunu rullasi miinakentän yli ilman vahinkoja.

Vasta kun KV-2 jysähti kahdeksan panssarimiinan rivin päälle, oli sen pysähdyttävä. Sen taistelukyky ei vain mennyt. Sitkeä kuuden hengen venäläismiehistö jatkoi ammuntaa liikuntakyvyttömästä teräshirviöstä, jonka tornikaan ei liikkunut.

Tuli iltapimeä. Suomalaiset lähtivät antamaan viimeistä iskua vaunulle. Epäonni jatkui. Kirjan mukaan eräs taistelija löi kyllä rautakangella konekiväärien piiput mutkalle, mutta tankkia ei saatu syttymään polttopulloilla tuleen. Savurasiat eivät myöskään saaneet miehistöä ulos. Vaunun viereen kasattiin räjähteitä, joilla se saatiin lopulta nyykähtämään tykki kohti maata.

Elokuun 23. päivänä iltapäivällä suomalaiset saivat katkerasti huomata, että miehistö oli vaunussa ja taisteli edelleen. Pelättiin, että venäläiset hyökkäävät pelastamaan miehistön ja vaunun radiolaitteet.

Tällä kertaa pioneerit kasasivat vaunun katolle 30 kiloa räjähdysainetta. Vaunu syttyi sisältä tuleen ja räjähti lopulta kappaleiksi. Taistelu teräshirviötä vastaan päättyi. Useita suomalaisia haavoittui taistelussa ja ainakin yksi pioneeri kaatui miinakenttää asentaessa.

[ 7 viestiä | ]