Huom. Alla esillä olevista ohjelmista useat ovat katseltavissa monestakin suoratoistopalvelusta. Alla mainittu vain suoratoisto, josta itse olen ohjelman katsonut.
07.11.2020 "Sweden vs. Denmark Special Edition I":
Netflix, sarja: Kalifaatti (Kalifat, 2020, Ruotsi)
------------------------
- Nyt on rohkeata tavaraa Ruotsista. Netflix-tuotantona on uskallettu lähteä erittäin poikkeuksellisesti tekemään sarjaa, jossa kerrotaan ruotsissa olevista islamisteista/jihadisteista. Näistä asioista Ruotsi ei tahdo puhua, vaan näistä vaietaan.
Koska kyse on Ruotsille aroista aiheista, näitä asioita lievitetään sillä, että myös "hyviksien puolella" sarjassa nähdään useita maahanmuuttajataustaisia näyttelijöitä/rooleja.
Tämä on toisaalta myös avainelementti sille, että sarja on täysin uskottava ja realistinen Ruotsin väestötilanteen tuntien.
Toisaalta tällä tavalla myös muistutetaan siitä, että asiat eivät ole täysin mustavalkoisia eikä sarja ole maahanmuuttovastaisen päiväuni.
Sarja lähtee liikkeelle siitä, että nuori kapinallinen ja hieman huonoon valoon joutunut poliisi (Fatima) saa vihjeitä siitä, että islamistit suunnittelevat terroritekoa Ruotsissa/Ruotsin maaperällä ja että asiaan liittyy ruotsalaisia, jotka ovat lähteneet Syyriaan kalifaattiin.
Fatimaa näyttelee ihastuttava, hurja ja voimakas Aliette Opheim, joka toimii omapäisesti, salassa, ampuu ensin ja kysyy sitten.
Lisäksi Fatiman "kotiasiat" ovat niin ja näin ja pössyttely ; varattu mies maistuu hyvältä.
Syyrian puolella taasen on Pervin, joka miehensä kanssa lähti Ruotsista kalifaattiin taistelemaan vääräuskoisia vastaan.
Pervin (superihastuttava Gizem Erdogan) ei kuitenkaan jaa täysin kalifaatin tai miehensä mielipiteitä ja onkin yhteydessä Fatimaan ja paljastaa terrorismiaikeita.
Kotipesässä kaikki hyvin? Ei. Ruotsalainen lintukoto on myös jo järkkynyt ja Syyriaan lähteneiden lisäksi tietysti islamisteja on Ruotsin maaperällä.
Löytyy näennäisesti roistompaa kaveria, vaivihkaa toimivaa käännyttäjää ja hyväuskoisia nuoria, jotka oireilevat vihaa Ruotsia ja yhteiskuntaa vastaan ottaen helposti vastaan ajatuksen pyhästä sodasta.
Yksi näistä nuorista on Sulle (niin hotti Nora Rios, että television jäähdytyksestä on syytä huolehtia), joka vahvoine mielipiteineen pääsee värvääjän tutkaan nopeasti.
Tähän kun yhdistetään Sullen viha ja kiukku Ruotsin yhteiskuntaa vastaan, jota integroituneet maahanmuuttajavanhemmat eivät ymmärrä eivätkä sulata, ongelmia alkaa tulla.
Vaikka alkuasetelma selviää heti ensimmäisestä jaksosta, kuten myös edellä olevat kerrotut asiat, yllätyksiä ja vauhtia riittää ja asiat eivät ole niin mustavalkoisia.
Sarja on erittäin, erittäin otteessaan pitävä ja hyvä. Ja kuten jo sanottu, poikkeuksellisesta rohkeudesta 10+.
9/10, pitää otteessaan ja on täysin realistinen fiktio
Netflix, sarja: Nuori Wallander (Young Wallander, 2020, UK)
------------------------
- Wallander Ruotsista, check. Ruotsalainen, useammastakin sarjasta tuttu, Adam Pålsson päähenkilönä, check. Ruotsalaiset poliisiautot, check...
Mutta hetkinen, kaikki puhuvat englantia. Adamia lukuunottamatta kaikkien englanti on aivan natiivilta kuulostavaa. Ja eiväthän nämä kuvauspaikatkaan näytä aina Ruotsilta.
Jep, kyseessä on brittiläinen sarja Wallanderista, joka on kuvattu Vilnassa, Liettuassa. Näyttelijät ovat Pålssonia lukuunottamatta brittejä. Meitä on huijattu.
Mutta huijaus on hyvä, laadukkaasti tehty ja samoin on sarjakin. Kunhan ei lähde miettimään sitä, että nuori Wallander liikkuu "tässä päivässä" eikä vuosikymmenissä, joihin nuoren Wallanderin mieltäisimme.
Elokuvista tuttu Wallanderin yksinäisyys, synkkyys ja outous ovat läsnä myös sarjassa. Wallander on oman hämärän tiensä yksinäinen kulkija.
Sarja lähtee liikkeelle Wallanderin omasta laitakaupungin köyhemmästä ja maahanmuuttajalähiöstä. Lähiössä tapahtuu yllättävästi ikäviä, jota univormussa kulkeva "rivipoliisi-Wallander" päätyy tutkimaan.
Pian Wallander otetaankin mukaan tutkijaporukkaan ohittaen vanhemman työparinsa. Tutkijana tietysti Wallander on elementissään.
Sarjassa on paljon synkkää kuvastoa, terrorismia/järjestäytynyttä rikollisuutta, maahanmuuttoa/pakolaisuutta. Sarja käsittelee tätä osittain neutraalisti, osittain silkkihansikkain.
Sarja tarjoaa useammankin yllätyksen matkallaan ja onnistuu pitämään otteessaan. Synkkyys, pimeys ja jopa likaisuus pysyy loppuun asti ja kauden viimeisen jakson jälkeen tätä jää odottamaan lisää.
7/10, hyvin tehtyä rikosdraamaa
Viaplay, sarja: Ennen Kuolemaa (Innan Vi Dör, 2017-2019, Ruotsi)
------------------------
- Innan Vi Dör on Adam Pålssonin ponnahduslauta ennen Wallanderiksi hyppäämistä. Adam, tuo kaikkien naisten unelmavävy, salarakas ja makuukammarin notkea ruotsalainen kettu.
Edellisen tekstin ymmärtää viimeistään kakkoskauden jälkeen.
Mutta itse sarjaan. Mukana on maahanmuuttajataustainen rikollisperhe, huumeita, murhia, moottoripyöräjengejä, rehellisiä ja vähemmän rehellisiä poliiseja ja poliisin pikkurikollinen poika.
Kun on näin perinteiset ruotsalaiset ainekset kerätty kasaan, on pakko jo syntyä automaattisesti kunnon maistuva Ikean lihapulla-annos.
Mutta eikös mitä, pippurikastikkeet ja puolukatkin piti tuoda mukaan annokseen, joten Antti Reini ja Maria Sid Suomesta piti ottaa mukaan näyttelemään roistoja. Ja roistojahan suomalaiset tietysti osaavat näytellä.
Ja jotta varmasti ainakin suomalaisiin sarja uppoaisi, laitetaan parille roolihahmolle vielä suomalaiset nimetkin (mm. toisen moottoripyöräjengin pomo), niin johan Suomessa kiinnostaa.
Ja niinhän sarja kiinnostikin. Päinvastoin kuin suomalaisissa sarjoissa, puheesta saa selvän. Ei ole muminaa eikä myöskään räikeää liiallista ylinäyttelyä.
Sarja lähtee liikkeelle Hannan, talousrikospoliisin ja Svenin, järjestäytyneen rikollisuuden poliisin tutkijan, yhdessä vietetyn yön jälkeisestä aamusta.
Sven lähtee aiemmin liikkeelle ja Hannan matkatessa poliisiasemalle Peugeotissaan, Hanna juttelee Svenin kanssa hempeitä, kunnes puhelu yhtäkkiä katkeaa.
Vähitellen selviää, että Sven on kadonnut ja todennäköisesti kaapattu. Alkaa Svenin etsintä, kaappaamisen syyn selvitys ja tietysti rikollisten metsästys.
Järjestäytyneen rikollisuuden Ruotsissa, jossa kuka tahansa voi poliisilaitokselta olla rikollisten palkkalistoilla, asiat eivät etene nopeasti eivätkä avoimesti.
Toinen kausi lähtee latteampana liikkeelle kuin ensimmäinen. Toisaalta toinen kausi tuntuu ensin turhalta ja ykköskautta pilaavalta, mutta toisaalta Antti Reinin touhuja katselee mielellään ja viihteen laatu muutenkin on ihan ok kohdallaan.
Ihastuttavaa Sandra Redlaffia (rikollisperheen viattomin, Blanka) katselee mielellään ja samoin kakkoskauden pelottavinta (ja samalla hoteinta) hahmoa, maahanmuuttajatyttöä puukkoineen.
Sarja tarjoaa aika perinteistä rikosdraamaa ennalta arvattavuuksineen, mutta jokusia yllätyksiä löytyy - ja sitten on jokunen turhalta ja teennäiseltäkin tuntuva yllätys.
Yhtä kaikki, hyvää rikosdraamaa, etenkin ensimmäinen kausi.
7/10, ja pelkälle ensimmäiselle kaudelle 8/10
Viaplay, sarja: Box 21 (2020, Ruotsi [Roslund Hellström: Box 21])
------------------------
- Köyhistä itäisemmän Euroopan maista on rikkaampiin Euroopan maihin tuotu ja tullut nuoria naisia paremman elämän toivossa. Heistä monelle on luvattu hienoa elämää ja hyvää työtä, mutta totuus onkin ollut karu.
Tämä sarja kertoo romanialaisesta Lidiasta (superihana Ioana Ilinca Neacsu), jonka paikallinen avo-Bemarilla ja rahoillaan keimaileva auervaara huijaa lähtemään mukaansa Ruotsiin.
Ylellinen matkustus, shampanjan juonti, muotivaatteet ja Ruotsissa oleva työ muuttuukin nyrkiniskuiksi, väkisinmakaamiseksi ja prostituutioksi.
Tyttöjä tulee, tyttöjä menee, pahoja miehiä tulee, pahoja miehiä menee ja Lidia yrittää pyristellä vastaan ottaen lisää niin henkisiä kuin fyysisiä iskuja.
Näissä sarjoissa on jotain synkkää, ikävää, mutta tirkisteltävää. Olen pitänyt vastaavista ohjelmista (Lilja 4 Ever, elokuva, 9/10; Matroesjka's - Tyttökauppiaat, sarja, 10/10) ennenkin, joten subjektiivisuuteni voi nostaa arviota ansiottomasti yhdellä.
Sarjan alku onkin vahva ja hyvä; Lidian tilannetta katsoo naulittuna ruudun ääreen. Sitten mukaan astuvat poliisit, joista kauniimman sukupuolen edustajaa, Marianaa, näyttelee suomalainen Mimosa Willamo.
Mimosa on roolissaan ihan ok, joskin roolina on hienoinen seinäruusu. Leonart Terfelt näyttelee Ewertiä, arveluttavaa ja synkkää poliisia, joka kiinnostuu Lidian kohtalosta/tilanteesta ja pyrkii auttamaan Lidiaa.
Ewertin roolista valitettavasti on tehty sellainen, että Ewert vaikuttaa suoraan sanoen tyhmältä epäonnistujalta, joka härvää mitä sattuu.
Poliisien rooleihin olisikin pitänyt panostaa paljon enemmän sarjassa. Tyttöjen ja rikollisten rooleihin on sen sijaan panostettu enemmän. Erityisesti Lidia ja "auervaara" ovat kiinnostavia hahmoja ja näyttelijät hyviä.
Mukaan on toki saatu muutamia yllätyksiäkin ja sarjaa katsoessa huomaa nopeasti tsemppaavansa Lidian puolesta. Sarja menee välillä tunteisiin, mutta Ewertin härväys kyllä sitten pian taas tipauttaa alas tunteiden vuoristoradalta.
Arvosanan antaminen on haastavaa, koska toisaalta ollaan 8:ssa aiheen, alun ja Lidian vuoksi. Toisaalta Ewertin (ja poliisin touhu muutenkin) on 6:n tasoa - toisaalta se on realistista Ruotsin poliisin tasoa ja toimintaa.
Päädyin silti ihanan Ioanan (ja muiden romanialaisten kauniiden nuorten naisten) vuoksi antamaan arvosanaksi 8, mutta jos Lidian tai "auervaaran" katselu ei ole katselussa itselle se juttu, kannattaa arvosanasta ottaa 1 numero pois.
8/10, Lidia naulitsee ruudun ääreen
Netflix, sarja: Quicksand - Suurin Kaikista (2019, Ruotsi)
------------------------
- Koulussa tapahtuneen massamurhan jäljiltä luokka on hiljainen ja ruumiita täynnä. Huoneesta löytyy vahingoittumaton oppilas, Maja (Hanna Ardehn), jota syytetään tapahtuneesta.
Maja päätyy oikeuteen syytettynä ja alkaa tapahtumien läpikäynti. Tapahtumien läpikäyntiä varten tehdään loikkia / flashbackeja menneeseen ja käydään läpi kouluvuotta Majan näkökulmasta
ja Majan suhdetta/vuorovaikutusta hienostoalueen rikkaisiin nuoriin. Mukana on tietysti myös vanhempia ja opettajia.
"Lopputilanne onkin alkutilanne" -sarjoja ja elokuvia on jonkun verran. Itse en yleensä ole tällaisten ystävä ja monesti ne paljastavat liikaa alussa.
Quicksandissa lopputulos kuitenkin herättää sopivasti kiinnostuksen ollen sen verran iso ja merkittävä, että tätä sarjaa jää katsomaan.
Hanna Ardehn on upea ja näyttelee hienosti tunteesta ja tilanteesta toiseen aaltoilevaa Majaa. Kun sarjan on käyntiin saanut, ei tätä halua kesken lopettaa, vaan sen ahmaisee nopeasti, häiritsevästä "Suurin kaikista" -nimestään huolimatta.
6/10, kun vertaa tässäkin oleviin muihin sarjoihin, joista monen tasolle tämä ei pääse, mutta teinisarjojen/koulusurmien/kauniiden ruotsalaisteinien ystäville +1 tai +2 arvioon
Viaplay, sarja: Kylmäveriset tappajat - pimeys (Den som dræber - Fanget af mørket, 2019, Tanska)
------------------------
- Mikä siinä onkaan, että suurimmassa osassa ruotsalaisia ja tanskalaisia sarjoja joku kaappaa ja tappaa vaaleita nuoria naisia?
Tässä sarjassa olemme jälleen sellaisen asian äärellä, kun 17-vuotias Julie katoaa ja poliisin tutkija Jan epätoivoisesti 6 kuukautta myöhemminkin tutkii Julien katoamisen arvoitusta.
Kun Jan (hieman lottovoiton tavoin) sattuu löytämään vanhemmat toisen nuoren tytön jäänteet, kutsutaan paikalle entinen profiloija Louise ja ollaan sarjamurhaajaepäilyn äärellä.
Ja sitten alkaa tapahtumaan ja paljon. Luvassa on kauniita vaaleita kidnapattuja nuoria naisia, todella yllättäviä käänteitä ja roistoakin roistompaa roistoa.
Ja roiston taustatkin otetaan kylmäävästi esille ja liikutaan roiston nuoruudessa. Jotta en paljastaisi yllätyksiä, niin enempää ei parane kertoa.
Vain se, että nyt ollaan oikeasti kylmäävän roiston parissa. Poliisin puolella hämärän Janin äkkinäisiä suutahduksia ja idiotismeja tasapainottaa lämmin, ihastuttava ja kaunis Sophie (Natalie Madueno).
Tätä "Fanget af mørketiä" ei tule sekoittaa vanhempaan Den som dræber -tuotantoon (2011). Sekin oli laadukasta rikosdraamaa, mutta Fanget af mørket on nimensä mukaisesti pimeämpää, synkempää - ja ennen kaikkea parempaa.
8/10, pohjoismaalaisen rikosdraaman parhaimmistoa
Viaplay, sarja: Tutkinta (The Investigation, 2020, Tanska)
------------------------
- Toimittaja Kim Wallin sukellusvene- ; paloittelusurma oli vuoden 2017 oudoimpia juttuja. Näitä juttuja tuli luettua kovasti ihmetellen, välillä surullisena ja välillä oli jo pakko näille uutisille nauraa.
Niin kummallisia olivat sukellusveneen rakentelijan, Peter Madsenin, muuttuvat tarinat siitä, mitä Kim Wallille sukellusveneessä tapahtui.
Koska Peter Madsen muutti tarinaansa ja oli paloitellut Kim Wallin ; heittänyt ruumiinosat mereen, poliisilla meni todella pitkä aika tapahtumien selvittämisessä ja todisteiden keräämisessä.
Tämä sarja kertoo poliisin, erityisesti tutkintaa vetävän poliisin (Jens Møller), näkökulmasta näistä tapahtumista.
Sarjassa Jensiä näyttelee kaurismäkeläisesti Søren Malling. Jens on pienieleinen ja hiljainen poliisimies. Jensiä voisi todellakin kuvitella suomalaiseksi tyylinsä puolesta.
Koska tarina on kaikille todellisuudesta ja uutisista tuttu, sarjan lähtökohdat ovat haastavat. Sarjaa voisikin toisaalta pitää ylistyksenä poliisivoimille, sukeltajille ja syyttäjälle siitä, että Madsen saatiin linnaan.
Sarja esittää rauhallisesti ja jopa pienieleisesti tutkinnan etenemisen. Aseet eivät pauku, nyrkit eivät heilu. Isoja tunteenpurkauksia ei nähdä. Jopa Kim Wallin vanhemmat ovat sarjassa häkellyttävän rauhallisia ja analyyttisiä.
Ainoat tunteenpurkaukset tulevat hetkinä, kun tutkinnoissa päästään eteenpäin ja saadaan aikaan läpimurtoja. Poliisien "yes" -huudahdukset tarttuvat katsojaan ja niihin yhtyy. Sohvalta kuuluu vastaava riemunkiljahdus ja fist bumpit tömähtävät.
Tässä on sarjan hienous ja pienistä tunteiden näyttämisistä tulee isoja. Sinänsä tutun tapahtuneen ja hitaasti edistyvän tutkinnan katsominen on muuten välillä jopa tylsää, mutta ne pienet hetket ja pienet tunteet, ne ovat sarjan suola.
Sarja myös käynnistyy melko hitaasti ja Jensin + Jensin tiimin toimintaan pitää päästä mukaan. Moni kiireisempi saattaa lopettaa hyvän sarjan katsomisen liian aikaisin.
7/10 ilman tunteita, 8/10 fist bumpien ja tunteenpurkausten kanssa