Modaamisen iloja Modaamisen iloja
May the balance be with you :3 May the balance be with you :3
pew pew pew pew
Robotti Robotti
Väy väy! Väy väy!
Tuhatkauno hukassa Tuhatkauno hukassa
Deja vu! Deja vu!
Wanka Wanka
chicki chicki
Tukaton Hynynen Tukaton Hynynen
Pohdin jalkaani Pohdin jalkaani
:3 :3
Professori Oakin juonet Professori Oakin juonet
itqvinq itqvinq
Vauvannaama Vauvannaama
Pantava Iida Panosaari Pantava Iida Panosaari
Voi goiro miten kasvettu'd Voi goiro miten kasvettu'd
Luontoa kauneimmillaan Luontoa kauneimmillaan
hämmentynyt kissa hämmentynyt kissa
kuvakommentti kuvakommentti
hajoamislaulu.webm hajoamislaulu.webm
Rajojen koettelua Rajojen koettelua
Wolfenstein 2 Ritva Tuomivaara Wolfenstein 2 Ritva Tuomivaara
bileet bileet
 357 näyttökertaa, 7 viestiä, 1.31 MB, 1 tiedosto, 08.06.2026 13:48:08
[ + 1 | ]

emmä voi

[88674] [ef947dca1bf2bdc1.png] [1.31 MB] [1080x1037] [] []
ef947dca1bf2bdc1.png

gluteiini

08.06.2026 15:05:37 | 15:22:25
#757153 [+1] Piilota Suosittele

Paskapuhetta. Yli 1.5 miljoonaa vuotta metsästys-keräämistä ja yhtäkkiä tulee leipä. Kyllä tuosta on ollut ongelmia sen n. 10 tuhatta vuotta mitä sitä on syöty; eniten kun alettiin tehdä sitä varsinaista, gluteenirikasta leipää. Jotkut sietävät paremmin kuin toiset.

Miks tää "muutos" vaikuttaa niin yhtäkkiseltä on se, että leipä on historiassa nähty hyödyllisenä. Keliakian oireita ei osattu yhdistää leipään kun vasta Toisen Maailmansodan jälkeen kun vahingossa huomattiin että "vittu, sehän on tämä joka sen aiheuttaa."

08.06.2026 16:56:01
#757170 [+1] Piilota Suosittele

>>757152
Tossa hieman unohdetaan sekin, ettei siihen leipään lisätty juuri mitään lisäaineita vuonna keppi ja keihäs. Muutenkin leipä nykypäivänä ja raamatun aikoina oli varmasti "hieman" eri asioita. Nykypäivänä leipä sisältää sokeria

Valmistajat lisäävät joskus sokeria leipään parantamaan taikinan kohoamista, leivän rakennetta ja väriä. Tosin tämän tarkoituksen vuoksi lisätyn sokerin määrä jää kokonaisuuden kannalta merkityksettömäksi. Tyypillisesti sokeripitoisuus on tällöin 0–4 grammaa 100 grammassa leipää. Hiiva syö osan sokerista pois kohoamisprosessin aikana.


Tossa on nimittäin yksi syy, miksi leipä pilaantuu huomattavasti nopeammin kuin ennen. Sitte taas kun menet jenkkeihin, leivän valmistus on siellä niin erilaista ja teollista paskaa ettei tosikaan. Jenkeissä paahtoleipä säilyy kuukausikaupalla kaapissa saman näkösenä, kun taas Suomessa leipäpaketilla on useinmiten max viikko (useinmiten vain muutama päivä) parasta ennen päiväystä ostohetkellä. Eikä sen leivän tarvi olla kuin 2 viikkoa pöydällä, niin jo alkaa elämää näkymään kummasti

08.06.2026 17:03:57
#757171 [+-] Piilota Suosittele

Gluteenin välttely on muodissa kuten vegaanius, ei vegetarismi. Vain harvoilla on vilja-allergia oikeasti jolloin gluteenia tulee välttää, mutta sitten myös ihan joitakin muita gluteenittomia viljoja.

08.06.2026 21:29:30
#757228 [+2] Piilota Suosittele

Lisätään tähän vielä, vaikka ei gluteeni herkkyyteen liitykkään, mutta viimeisen 60 vuoden aikana eri vilja lajikkeita on "jalostettu", on kehitetty tauti & tuholais resistenssiä, on kehitetty lyhytvartisia lajikkeita, jotta tuuli ei kaada viljaa lakoon, on panostettu runsaasti jyviä tuottaviin yksilöihin ja tietenkin geenimanipuloitu hieman.

No tämän jalostuksen seurauksena on syntynyt ihmisen elimistölle, tarkemmin suolistolle haastavia viljatyyppejä, ongelmien välttämiseksi kyseiset viljat vaativat enemmän prosessointia (lämpökäsittelyä / ryöppäystä, hienompaa jauhatusta jne), jotta ne voidaan jalostaa käyttökelpoiseksi elintarvikkeeksi.

Niiden ravintoarvot ovat taas paljon matalammat, kuin esim.40-50 vuotta sitten tuotetun "vähäsatoisemman" vastaavan lajikkeen.

[ 7 viestiä | ]