Henkilö Henkilö
Mitä vittua juuri sanoit minusta? Mitä vittua juuri sanoit minusta?
Eduskunnan kevätkauden avaus Eduskunnan kevätkauden avaus
Kaverin kaa syömään Kaverin kaa syömään
Ei dabbelu vaan hali :3 Ei dabbelu vaan hali :3
tämä taisi olla virhe tämä taisi olla virhe
Western gondola Western gondola
lippu lippu
Musta vyö karatessa Musta vyö karatessa
fug gomunism fug gomunism
hieno vesiverkosto hieno vesiverkosto
verhot pysyy auki >:3 verhot pysyy auki >:3
Lepuuttaa jalkojaan Suomen ylängöllä Lepuuttaa jalkojaan Suomen ylängöllä
Ei tyttöpöpöjä! O__O >:3 Ei tyttöpöpöjä! O__O >:3
old but gold old but gold
Mummin naama Mummin naama
Hämyriin meni Hämyriin meni
Ei syytä paniikkiin Ei syytä paniikkiin
I will bite you >:3 I will bite you >:3
Ihana Ihana
Viiksimies temppuilee Viiksimies temppuilee
stalkkeri stalkkeri
Normi hautajaiset Normi hautajaiset
lämpöstä :3 lämpöstä :3
 902 näyttökertaa, 17 viestiä, 0.77 MB, 1 tiedosto, 31.03.2020 20:04:45
[ + 4 | ]

Repon lempikolikot: Sigismund III:n neljännestaaleri

[41390] [sigiii.jpg] [0.77 MB] [2128x1080] [] []
sigiii.jpg

ort

 · 

sigismund

 · 

puola

(59)  · 

liettua

 · 

kolikko

(37)
31.03.2020 20:07:29
#325527 [+-] Piilota Suosittele

Tässä on uusi Repon lempikolikko! Tällä kertaa se on puolalainen neljännestaaleri, eli ort, tai 18 rossaa vuodelta 1621. Oli laajalti käytössä Moskovan valtakunnan ulkopuolisessa venäläisessä maailmassa, eli nykyisellä Valko-Venäjällä ja Ukrainassa ynnä muualla. Näitä löytyi raha-aarteista vielä 1700-luvun puolella nykyisten Valko-Venäjän ja Ukrainan alueilta!
Etupuolella on Puolan kuninkaan ja Liettuan suuriruhtinaan, eli Sigismund kolmannen kuva. Se kaveri ehti vaikka minne, hän oli Kustaa Vaasaan pojanpoika, eli Ruotsin laillinen kruununperillinen! Ja siitähän sitä vasta kuseen jouduttiinkin! Hurrit eivät hänestä kuitenkaan erityisemmin pitäneet ja Sigismundin puolalaisruotsalainen kuninkuus kaatui lukuisiin historiallisiin, uskonnollisiin ja poliittisiin ongelmiin. Nuijasota ym.

31.03.2020 22:32:40
#325595 [+-] Piilota Suosittele

>>325538

Eihän Sigismund ollut Eerikin poika, vaan Juhanan. Kuninkaaksi tuli Sigismundin setä Kaarle, eli Kustaa Vaasan jälkeläisten olo valtaistuimella sinänsä ei ollut ongelma, vaan Sigismundin katolisuus ja puolalaisuus.

01.04.2020 12:58:16
#325769 [+-] Piilota Suosittele

>>325763 entä jos pointti onkin iloita siitä että omaa jotain, eikä niinkään luovuttaa pois? eihän se kiinnosta kuoleman jälkeen mitä sille käy, vaikka ennen kuolemaa se saattaisikin mietityttää.

en tunne repostnikkiä henkilökohtaisesti, mutta epäilen että se ei ole ihan tässä heti kuolemassa :D

01.04.2020 13:00:42
#325770 [+-] Piilota Suosittele

>>325769

Ei sitä epäillytkään, että ei nauttisi. Lähinnä sitä, että keräilee jotain koko elämänsä ajan jotka sitten poistuvat kuollessaan. Ei siinä muuta syvällisempää ollut.

04.04.2020 01:10:32
#326783 [+-] Piilota Suosittele

>>326750

Kun kuolen, koko omaisuuteni katoaa joka tapauksessa taivaisiin - tai verenimijäsukulaisille. Paitsi kolikkokoelmani, joka on toivottavasti mun kuollessani niin hyvä että sitä ei hävetä testamentilla lahjoittaa jollekin kunnolliselle museolle.

24.03.2021 23:13:40
#450491 [+-] Piilota Suosittele

>>450309

Noihin aikoihin Puolassa ei taidettu pitsoja suuremmin harrastaa, mutta varmaankin jotain vastaavaa olisi hyvinkin voinut saada. Tai ainakin runsaasti kaliaa.

[ 17 viestiä | ]