Lähde ehdolle kuntavaaleihin Lähde ehdolle kuntavaaleihin
Moi siellä :3 Moi siellä :3
Vasemmiston puolueohjelma Vasemmiston puolueohjelma
et saa sitä >:3 et saa sitä >:3
haha haha
Isoveli valvoo Isoveli valvoo
Kela gold Kela gold
VIP baardit :3 VIP baardit :3
Habs ja Psyyke osa Loppu sitte :D Habs ja Psyyke osa Loppu sitte :D
Ryppy ja vaarallinen joukkoharha Ryppy ja vaarallinen joukkoharha
Hän-mies Hän-mies
Kehopositiivista kehitystä Kehopositiivista kehitystä
600€ LEIVÄNPAAHDIN 600€ LEIVÄNPAAHDIN
Pizzeria ja pub Teheran Pizzeria ja pub Teheran
vaikee päivä vaikee päivä
Marina lehmänkaupoilla Marina lehmänkaupoilla
Hapsi purkuhommissa Hapsi purkuhommissa
Fema camp Fema camp
ihana nainen ihana nainen
Omalta senseiltä tänään Omalta senseiltä tänään
Tänään se vasta oli hyvä päivä Tänään se vasta oli hyvä päivä
Semmottiis Semmottiis
ohops ohops
Muhkua 2 Muhkua 2
 867 näyttökertaa, 7 viestiä, 0.11 MB, 1 tiedosto, 18.11.2019 20:47:06
[ + 3 | ]

Repon lempikolikot: Jeesusfollis

[36848] [jeesusfollis.jpg] [0.11 MB] [741x377] [] []
jeesusfollis.jpg

kolikko

(37)  · 

follis

 · 

itä-rooma

 · 

bysantti

 · 

jeesus

(176)
18.11.2019 20:48:33
#272425 [+-] Piilota Suosittele

Jotain tällaista taisi tulla luvattua.

Yleensä Rooman valtakunnan rahoissa kuvattiin ja nimettiin keisari. Tämä on kuitenkin niin kutsuttu anonyymi follis, eli siinä ei ole hallitsijan nimeä tai muotokuvaa, vaan etupuolella on Jeesuksen kuva ja takana teksti "Jeesus Kristus Kuninkaiden Kuningas". Follis oli myöhäisen antiikin Rooman ja Itä-Rooman perusvaihtoraha, niitä käytettiin pikkurahana monta sataa vuotta. Suurin piirtein tällaisia kolikoita lyötiin Konstantinopolissa 960-luvulta 1100-luvulle. Anonyymejä folliksia on useita eri tyyppejä jotka eroavat toisistaan painon ja kuvan ja tekstin yksityiskohtien perusteella.

Roomalainen follis elää vielä tänäkin päivänä monen arabimaan pikkurahana nimellä fils, sekä ainakin vähän aikaa sitten Afganistanissa nimellä puli. Venäjällä oli myös folliksen perillinen kuparinen pulo, mutta niiden valmistaminen lopetettiin jo 1500-luvulla.

Tämä on isokokoinen ja melko halpa kolikko, tuntuu mukavalta kädessä ja lompakossa! Ite maksoin tästä noin 15 euroa. Tämä on yksi mun lempikolikoistani, voin esitellä joskus tulevaisuudessa muitakin mikäli luolahenkilöitä kiinnostaa.

18.11.2019 21:56:36
#272463 [+-] Piilota Suosittele

>>272459

Asia kunnossa. Seuraava lempikolikko tulee siis lähitulevaisuudessa.

Follis on aina kuparia. Hopea ja kulta olivat tietenkin tärkeimpiä rahametalleja, mutta tavallinen kansa tarvitsi myös pikkurahaa päivittäisiin ostoksiinsa. Sellainen pikkuraha olisi ollut hopeisena naurettavan pieni - esimerkiksi venäläisiä hopeisia neljänneskopeekkoja mahtuu mun peukalon kynnelleni viisi tai kuusi! Kupariraha palasi Eurooppaan myöhäiskeskiajalla ja siitä lähtien muidenkin kuin kaikkein rikkaimpien elämä on ollut vähän helpompaa.

[ 7 viestiä | ]