Perjantai! Perjantai!
>:3 ministeri >:3 ministeri
tanssiva anime tanssiva anime
Ihan silmiä kirvelee Ihan silmiä kirvelee
Catboycam Catboycam
kauneusunilla :3 kauneusunilla :3
Kolomen metrin ponnarilla. Ihana nainen? Kolomen metrin ponnarilla. Ihana nainen?
Näin oulussa Näin oulussa
Juhana Vartiainen meinaa tukehtua maskiinsa Juhana Vartiainen meinaa tukehtua maskiinsa
unohdin miten painovoima toimii :3 unohdin miten painovoima toimii :3
Ääripäät Suomessa (Matti Virtanen) Ääripäät Suomessa (Matti Virtanen)
Alpha Alpha
Päärynä Päärynä
Tuure video Tuure video
Viisaampi Antero Viisaampi Antero
ylläri <3 ylläri <3
pyssyt pyssyt
Ihanaa ilmastonmuutoksen torjuntaa. Tsemppiä duunarit! Ihanaa ilmastonmuutoksen torjuntaa. Tsemppiä duunarit!
Multitask wc Multitask wc
Cyberpunk 2077 Mustalaishahmo Cyberpunk 2077 Mustalaishahmo
Kuvaukselliset vesselit pt.2 Kuvaukselliset vesselit pt.2
oppipahan :3 oppipahan :3
Vihdoin korona on ohi! Vihdoin korona on ohi!
kakku kakku
 979 näyttökertaa, 5 viestiä, 1.02 MB, 1 tiedosto, 14.09.2021 00:04:27
[ + 6 | ]

sähkö autoilijat

[56683] [sahkoautoilijat.png] [1.02 MB] [960x734] [] []
sahkoautoilijat.png

sähkö

(97)  · 

autoilija

 · 

sanna marin

(322)  · 

vihreät de gröna

(29)  · 

pekka haavisto

(35)
14.09.2021 17:59:43 | 18:00:15
#500724 [+-] Piilota Suosittele

Voisin ostaa toki sähköauton, herkkä kun olen, kun vain kriteerit täyttyisivät.
Range on edelleen liian pieni ja hinnat absurstaniasta verrattuna bensaturboihin.

Lataus on toki ongelma, mutta olen siirtynyt jo ajatusmalliin, että eihän minun sitä kotona tarvitse ladata, vaan voin mennä hallille tarvittaessa ja 30-45 minuutissa jos siellä saa paksusta letkusta patterin täyteen, niin se on ok. Mutta sillä pitää päästä työreissut asiakkaalle ja takaisin - ja hinta pitää olla järkevä.

On sitä ennenkin vedetty asiakkaille bensa-autolla, joka ei ole päässyt tankillisella kuin noin 500 kilsaa eli aina pitänyt edellisenä iltana tankata valmiiksi täyteen (ja jos on pitänyt Stadin päässä polkemalla polkea kiihdytyskaistaa kaasu-jarru-kaasu-jarru -meiningillä, niin ei ole tankillisella sitäkään menty, tosin sen sai sitten pistoolista bensaa taas täyteen nopeasti matkalta).

14.09.2022 09:36:48
#598546 [+-] Piilota Suosittele

>>500724

Ongelma tuossa on akku. Sen energiatiheys on aivan liian pieni. teknologian pitää kehittyä harppauksin, jotta järjestelmä voidaan ottaa laajalti käyttöön. Ehkä tulevaisuudessa, ehkä ei.

14.09.2022 19:14:01
#598679 [+2] Piilota Suosittele

>>598546
Sepä se. Akku on monella tavalla se yhtälön ongelma. Kapasiteetti, valmistuskustannus, latausnopeus, ympäristön kuormittavuus, energiakulutuksen ero eri lämpötiloissa jne.

Tesla väittää saavansa uuden akkuteknologian kunnolla tuotantokäyttöön tämän vuoden lopussa. Ei sekään noita asioita paljoa ratkaise, mutta tiputtaa hintaa ihan merkittävästi. Ei vielä tarpeeksi, mutta suunta on hyvä... ja toki ne muut ongelmat pitää myös ratkaista.

Toisaalta inflaatio ja muu kustannusnousu on aikaansaanut sen, että polttomoottoriautojenkin hinnat ovat nousseet pirusti. Juuri katsoin tänään autoliitettä Aamulehden välissä. Kälyisestä pikku-Mazdasta Toyotalta lainatulla ei-ladattavalla hybriditeknologialla sai maksaa reilun 22 tuhatta euroa. Ei mitään järkeä tuossa hinnoittelussa.

Olen jo aiemmin päättänyt, että koronan ja vähien kilometrien (mittarissa n. 18000) vuoksi en vaihda 2019 vuosimallin autoani vielä tänä vuonna mihinkään. Teknologiasekasorto ja hintojen nousu voi saada aikaan sen, että en vaihda vielä ensi vuonnakaan, koska ostin autoon laajennetun takuun aikanaan eli takuu on 5 vuotta ja huolenpitosopimuskin 4 vuotta.

[ 5 viestiä | ]