shakirasta suvakkiversio shakirasta suvakkiversio
Nautin tästä Nautin tästä
Mitä nyt taas? ;____; Mitä nyt taas? ;____;
nyt on vääntöä nyt on vääntöä
Eräs viisas mies sanoi kerran Eräs viisas mies sanoi kerran
lastenkoskija lastenkoskija
Mr. James Potku Mr. James Potku
Himo läski Ricardo Himo läski Ricardo
amazon tulee suomeen amazon tulee suomeen
myrkky myrkky
Afrikkalainen kaupassa Afrikkalainen kaupassa
Tutkimus Tutkimus
Saastaiset mutakuonot Saastaiset mutakuonot
On elämä kuin juna vaan On elämä kuin juna vaan
kun jäät kiinni kun jäät kiinni
Ozzy Osbourne vs. Post Malone Ozzy Osbourne vs. Post Malone
Omenat on terveellisiä Omenat on terveellisiä
Huomenta 😺 Huomenta 😺
Ah ah Ah ah
tulinen ruoka tulinen ruoka
Face sitting mature ladies Face sitting mature ladies
nyt mennään eikä meinata nyt mennään eikä meinata
ensimmäinen lentokone manhattanilla ensimmäinen lentokone manhattanilla
näin o näin o
 865 näyttökertaa, 6 viestiä, 4.52 MB, 1 tiedosto, 07.07.2021 21:39:05
[ + 5 | ]

Repon lempikolikot: Konstantinopolilainen stamenon

[55020] [kuppi.jpg] [4.52 MB] [10152x3128] [] []
kuppi.jpg

kolikko

(37)  · 

bysantti

 · 

rooma

(13)  · 

antiikki

(6)  · 

vanha

(69)
07.07.2021 21:46:11
#478264 [+-] Piilota Suosittele

Nyt ollaan taas jännän äärellä! Kuvassa on Rooman keisari Iisak II Angeloksen äärimmäisen huonosta hopeasta valmistettu stamenon. Tämä on erikoisen muotoinen, koska keisari Mihailin aikana Rooman valtakunta luopui normaaleista kolikoista melkein kokonaan, ja kaikki vähänkin arvokkaampi lyötiin näin kuppityyliin! Normaaleita kolikoita tehtiin vuoden 1092 jälkeen vain kaikkein pienimpinä nimellisarvoina, tetarteroneina ja puolikkaina!

Erittäin huonosti lyödyllä etupuolella voitte nähdä Arkkienkeli Mikaelin täydessä sotisovassa. Takapuolella näkyy paljon parempi keisarin muotokuva, ympärillään maininta hänen despoottiudestaan. Kolmas kuva kertoo kolikon muodosta. Näitä ei noin vain puskettu taskuun.

07.07.2021 22:39:41 | 22:40:13
#478280 [+-] Piilota Suosittele

Muistan jostain joskus lukeneeni juttua, että vissiin jollain hapoilla testasivat kolikoiden metallipitoisuuden ja sen avulla sitten kauppiaat laski, että kuinka monta kolikkoa piti saada vaikka sadasta kilosta läskiä. Nykyaikana kun rahan arvo on "vakio" niin jokaista vastaan tulevaa rahaa ei tarvitse erikseen tutkia pitoisuuksiltaan. Miten se käytännössä hoitu ennen wanhaan, kun itekkin tuossa meinasit nuita "huonosta hopeasta valmistetuiksi"?

Anteeksi, muistin väärin. Kyseessä ei ollut happo vaan ns. "hopearauta".

07.07.2021 22:50:18
#478285 [+-] Piilota Suosittele

>>478280

Jep. Esimerkiksi just Konstantinopolin valtakunnassa nämä kolikot piti ottaa vastaan keisarin määräämällä vaihtokurssilla. Päärahayksikkö oli ilmeisesti hyperpyron, joka oli kultakolikko, ja näitä piti mennä 48 per hyperpyron, kun niitä oikeasti piti maksaa melkein 200 per hyperpyron. Normikulut maksettiin stamenoneina ja tetarteroneina, mutta verot oli pakko maksaa hyperpyroneina: se tarkoitti että valuutanvaihtajilla oli hyvät apajat ja herkulliset mahdollisuudet riistää maanviljelijöitä!

03.12.2024 21:39:01
#663911 [+-] Piilota Suosittele

Miten muuten ennenvanhaan pääteltiin kauppatavaran hinta? Ainaki viikingit tais käyttää vaikka hopeisia rannerenkaita joista leikattiin sopiva pala irti maksuksi ja sama tais koskea myös hopeakolikoita noin yleisemminkin. Laskiko ne maksun arvon jollaki puntarilla vai miten se oikeen tapahtu nuin niin ku käytännössä?

[ 6 viestiä | ]