Onko ongelmia naapuri? Onko ongelmia naapuri?
Profeetta Profeetta
teen itse lusikkauistimen part1 teen itse lusikkauistimen part1
Muna vedessä Muna vedessä
Memevitsejä Memevitsejä
Isla Fisher Isla Fisher
Nar kor Nar kor
Shake shake Shake shake
Gondola kohtaa Jumalan Gondola kohtaa Jumalan
Perse otti vallan Perse otti vallan
Taisi rusinat rasahtaa Taisi rusinat rasahtaa
Pamputin Pamputin
Meth Meth
Kolmelta aamuyöstä! Kolmelta aamuyöstä!
Pahuksen small talk Pahuksen small talk
Viinamaisteri hannu Viinamaisteri hannu
Haleja Haleja
pettynyt kimi pettynyt kimi
Miro Miro
Evoluutio Evoluutio
Audimies meni naimisiin Audimies meni naimisiin
Muutama haikara! Muutama haikara!
Linna Linna
Ulius Caesar Ulius Caesar
 307 näyttökertaa, 44 viestiä, 2.23 MB, 1 tiedosto, 01.06.2025 17:29:21
[ + 5 - | ]

Ryssä sai mitä tilasi

[81048] [tiedosto.mp4] [2.23 MB] [848x480] [13.55s] [] []

verkko

(14)  · 

drone

(29)  · 

ukraina

(159)  · 

venäjä

(463)  · 

sota

(166)  · 

lentotukikohta

01.06.2025 17:31:30
#700905 [+2] Piilota Suosittele

Mielenkiintoinen isku. Lastataan dronet rekkoihin, ajetaan rekat ympäri ryssälää. Rekat vapauttaa dronet, sekä (ne rekat) tuhoaa itse itsensä.



SBU:n lähde vahvistaa myös Sky Newsille, että ukrainalaisia drooneja lensi rekoista, jotka oli ajettu lähelle tukikohtia.

- SBU lähetti ensin FPV-droonit Venäjälle ja myöhemmin puiset, liikuteltavat säiliöt, lähde sanoo.

Säiliöt laitettiin myöhemmin rekkojen perävaunuihin ja FPV-droonit piilotettiin näihin säiliöihin. Oikealla hetkellä niiden katot avattiin kauko-ohjatusti ja droonit nousivat iskemään venäläisiin pommikoneisiin, lähde kertoi.

01.06.2025 18:09:55
#700910 [+3] Piilota Suosittele

>>700905 Siinä ei ihan hirveästi jää ilmapuolustukselle aikaa tai mahdollisuuksia,
jos toistakymmentä dronea vapautetaan rekasta hyvinkin läheltä itse kohdetta.

Siellä varmasti useampi kenttästä vastaava teki raporttia vahingoista aavistuksen
kylmä hiki otsalla.

Ottaen huomioon, että kuinka ryssiltä tuo lentokalusto on vähenemään päin ja
siviilikoneisiin ei taho saada varaosia, että voitaisiin kotimaanlentojakaan
tehdä enää turvallisesti, niin kyllä noillä varmasti on vaikutusta.
Jos ei ihan suoraa sotilaallista uhkaa torjuttu, niin kyllä tuosta
silti tuli miljoonien ruplien vahingot ajankohtana, missä niiden
korjaaminen on vaikeaa muutenkin.

Eli kaikki on pois tavan Igorin ja Tatjanan arjesta, kun
perunoistakin on jo pulaa.

01.06.2025 18:27:33 | 18:34:23
#700911 [+3] Piilota Suosittele

>>700910
Tauriksilla on todella vaikea iskeä esim Murmanskiin koska siinä on helvetisti iltatorjuntaa välissä. Vaikka Taurus yltäisi, se ei tarkoita että se onnistuisi. Muutenkin pitäisi ampua noin 10 Taurusta Ukrainan rajalta, jos halutaan että muutama niistä osuu. Ja huom, ilmatorjunnalla tarkoitan myös ryssien hävittäijiä. Vaikka taurus kykenee väistelemään S-300 tai S-400 tason IT-ohjuksia, niin hävittäjästä ammuttu ohjus on perkeleesti vaikeampi väistää. Hävitäjät ei taas droneja paljoa torju, koska lentokorkeudesta aina pieneen kokoon se on vitun vaikea kohde. Muutenkin jos droneja tulee lauma, ei pari hävittäjää yksinkertaisesti mahda niille mitään.

Näin ollen Ukraina ajatteli "outside of the box". Jos dronet on vielä huonompia kuin ohjukset, niin viedään ne dronet "perille" saakka. Ukraina tietää, ettei ryssät mitenkään voi valvoa jokaista rekkaa. Varsinkaan, kun ne muutenkin kiertelee pakotteita ja armeija käyttää muutenkin surutta siviilirekkoja.

01.06.2025 18:44:46
#700913 [+3] Piilota Suosittele

>>700911 Tämä valvonnan puute maassa, joka ei edelleenkään julkisesti käy edes
sotaa on aika mielenkiintoinen aihe jo itsessään.
Ei kehdata julistaa sotatilaa, koska saattaisi jo valmiiksi kireälle vedetty
kansa ruveta kyselemään ikäviä kysymyksiä.

Pisteet ukrainalle siitä, että käyttävät tätä venäjän itse aiheutettua
haavoittuvuutta edukseen. Toinen, että toimiihan tuolla vaikka mitä
vastarintaliikkeitä, jotka kyllä raportoivat asioista ja jotkut jopa
tekevät pieniä paikallisia vahingontekoja infraan.

Kuten tässä tovi sitten, missä paikalliset ns. selustasissit polttivat
jonkun isomman ratavaihteen käyttökoneiston, jolla varmasti aiheutettiin
kiusaa raideliikenteelle.

Dronejen torjunta kun noin lähelle ovat päässeet on käytännössä mahdotonta.
Ei ihme, että kalliista ohjuksista ollaan pikkuhiljaa siirtymässä näihin
valokuituohjattuihin droneihin, joita ei sitten enää signaaleillakaan häiritä.
Kustannustehokkuus vähän toistaluokkaa, kuin kymppitonneja maksavilla
ohjuksilla.

01.06.2025 18:50:28
#700914 [+-] Piilota Suosittele

>>700913
ja jotkut jopa tekevät pieniä paikallisia vahingontekoja infraan.


Ilmeisesti ne junaturmat on juuri tätä, samaan aikaan useampi juna "putoaa sillalta" samaan aikaan kun se silta vähä romahtaa alta :D

Dronejen torjunta kun noin lähelle ovat päässeet on käytännössä mahdotonta.


Jep, pitäis olla suoraan lentokentällä useampi dronevastainen yksikkö, eikä ihan yks tai kaks riitä. Varsinkaan Murmaskissa, johon ei todellakaan odotettu tällästä iskua.

Ei ihme, että kalliista ohjuksista ollaan pikkuhiljaa siirtymässä näihin valokuituohjattuihin droneihin, joita ei sitten enää signaaleillakaan häiritä.


Tossa iskussa vissiin ei käytetty niitä, koska Ukraina kykeni tuomaan ne dronet häirinnän ulkopuolelle. Koska omia kenttiään ne ei halua häiritä, häirinnän pitää olla sopivalla aluella.

01.06.2025 19:07:46 | 19:09:29
#700915 [+-] Piilota Suosittele

>>700914 Tuosta häirinnästä, että aivan totta, että tuossa tehtävässä niitä tuskin
tarvittiin, koska ollaan senverran sisällä kotimaassa oletetun uhkan ulkopuolella,
että enemmän kiusaa omalle laitteistolle pitää jämmereitä päällä.

Olikohan sen Moskova laivan kanssakin vähän samaa, että kun käytettiin tutkaa,
niin joku toinen kriittinen järjestelmä ei toiminut ja toisinpäin.
Osittain kuulemma sen syytä, että eivät tienneet että rannikolta
oltiin ammuttu ohjus niitä kohti.

Joka tapauksessa vaikka tuntuu siltä, että vaikka ns. rauhanneuvotteluissa/tulitauko
ehdotuksissa vaativat absurdeja, niin se että ylipäätänsä niihin jollakin muotoa
osallistuvat kertoo siitä, että ovat oikeasti paljon huonommassa jamassa, kun
antavat ymmärtää.

Eli Ukrainan pitäisi viellä jaksaa tovi niin kyllä tuo valtio kohta lähtee kaatumaan
sisälleppäin.

Edit: Eihän niillä muuten olisi mitään tarvetta keskustella mistään jos kaikki olisi
mennyt kuten toivottu ja mitään hätää tilanteen kehityksestä ei ole.

01.06.2025 19:08:00
#700916 [+-] Piilota Suosittele

>>700913
Ai niin, eikä tämä tietenkään poista ryssien drone aaltoja. Ikävä kyllä ryssät kykenee massiiviseen tehotuotantoon. Vaikka niitä torjutaan tehokkaasti, on useamman sadan dronehyökkäys yhdistettynä ballistisiin ohjuksiin on vittumainen hyökkäys. Ryssät kykenee ylikuormittamaan hyökkäyksen niin, ettei mitään väliä vaikka oli puolet ammuttais alas. Kun puhutaan satojen dronejen iskusta, useat kymmenet pääsee läpi

01.06.2025 19:28:51
#700920 [+1] Piilota Suosittele

Venäjällä on tuhansia kilometrejä etelärajaa keski-aasiaan päin mistä muutenkin virtaa jatkuvasti siirtotyöläisiä..

Pari SBU:n jantteria ajaa arojen poikki tai pientä vuoristopolkua jostain stanislaviasta tai ulanbaatarista ostetulla pakun rämällä arojen yli tai kämästä vuoristotietä hevonvitunkorenkin kiertäen niin ei siinä viskaalit mitään voi.

Ja vaikka kolmannnen maailmanluokan ihme tapahtuisikin ja hemmot pysäytettäis niin tukku dollareita aiheuttais mili-isille sellaisen huimauskohtauksen ettei se mitään miettis votkakauppaa kohti syöksyessään. Heh, tätä nykyä varmaan kapallinen perunoitakin riittäis sikäläisten paskalakkien voiteluun..

01.06.2025 19:43:28
#700922 [+-] Piilota Suosittele

>>700920 Tuossa on nyt sekin, että nyt niillä on paniikki tehdä rajan yli tuleville
aaseillekkin peräsuolitähystys, että sieltä ei tule mitään ikävästi pamahtavaa jemmattuna
ylitse.

Toki nämä varmasti menee edelleen läpi tukulla ruplia ja säkillä perunoita jos
tarve vaatii. Mutta aiheuttaapahan taas vähän lisää hämminkiä rajojen sisällä,
kun varmasti joukkotarkastavat kaikki ladaa isommat ei vartavasten tiedossa
olevat ajoneuvot yhtään sotilaskohteita lähempänä.

01.06.2025 19:59:01 | 19:59:19
#700926 [+-] Piilota Suosittele

>>700922
>>700920
Riippuu todella paljon mistä rajasta puhutaan. Kokeileppa ylittää sitä Krimin siltaa jota Ukraina pasko yhessä välissä, siellä nykypäivänä todellakin ratsataan ja tarkastetaan aivan vittuna. Jos tarjoot setelinippua niin se otetaan pois ja annetaan sulle käsiraudat.

Sitte joo, kaikkia rajoja ei valvota yhtä tarkasti. Ongelma vaan on, että Ukraina ottais todella ison riskin jos rekat täynnä droneja pitäis itään viedä. Meinataanko Kazastanin vai Mongolian kautta? Vai koukataanko Turkin kautta?

Tossa on niin paljon Putinin liittolaisia matkalla että epäilen kovasti niiden menneen tuolta. Ja sitte ajettais koko venäjän läpi moskovaan? En usko. Ehkä toi Irkutskin vieressä oleva on voitu suorittaa itäreittiä pitkin, se ehkä. Äläkä kysy miten ja mistä. En lähde arvailemaan ja nämäkin on vain mun omia näkemyksiä

01.06.2025 20:07:22
#700929 [+1] Piilota Suosittele

>>700922
Niin tuli lokakuun vallankumous ja neukkulan hajoaminenkin 'täysin puskista' suurimmalle osalle poppoota.

Nyt kyllä on kaikki infraa ja väestörakennetta myöten niin paskana että itärajan takana on kohta sitten kunnon kehitysmaa. Kiina suoraan anneksoi tai tilaisuutta hyväkseen käyttämällä sitoo uralin itäpuolen itsenäistyvät alueet ikuiseen kehitysapuvelkaan eli jäljellä olevat luonnonvaratkin menee siihen.

Ei tuu Iivanalla kivaa olemaan, varsinkin kun ukrainan pelleilyssä on naapurivaltioitten hyvänsuopuus kulutettu taas useammaksi sukupolveksi loppuun.

Nyt kun ollaan sopivasti irtautumassa ottawan sopimuksestakin niin voitaisiin oikeastaan laittaa itärajalle sellainen parinkymmenen kilometrin levyinen sotilasalue missä voidaan testailla uusia jalkaväkimiinoja ja autonomisia drone- sekä ropottiaseita.

Asiakkaita kyllä riittää pitkin maailmaa kun tuo nykyinen rähinä on osoittanu modernit sotilasdoktriinit auttamattomasti vanhentuneiksi.

01.06.2025 20:11:04 | 20:11:55
#700933 [+1] Piilota Suosittele

>>700926
Kyllä. Kazakstanilla 7800km ja Mongolialla 3500 kilometria, suurin osa melkein käymätöntä korpimaata sekä molemmissa maissa iso osa kansasta karsastaa ryssää pahemmin kuin me ja viranomaiset ihan helkutin korruptoituneita.

01.06.2025 20:14:47
#700935 [+-] Piilota Suosittele

>>700929
Se on vaan kiinni siitä, milloin se tapahtuu ja sota loppuu ? Se voi tapahtua tänä vuonna, tai sitten 2028. Tai jotain siltä väliltä. Putinilla on edelleen ote Trumppiin, joka näkyy siinä ettei Trumpilla ole edelleenkään munaa toimia. Se huutelee, mut eipä oikeastaan muuta. Niitä "tappopakotteita" ei vieläkään ole tullut. Samanlailla Putinilla on ote EU:sta, Unkarin ja Turkin kautta. Koska suurin osa päätöksistä vaatii jokaisen jäsenmaan suostumuksen, pystyttiin F-16 toimituksia viivyttämään ihan perkeleesti. Putin tietää tämän, ei se tyhmä ole. Samanlailla Suomen ja Ruotsin natojäsenyyttä se kykeni Turkin kautta viivyttämään niin perkeleesti. Kaikki meidän keskittyminen meni siihen.

01.06.2025 20:28:21 | 20:30:55
#700941 [+-] Piilota Suosittele

>>700936
Kazakhstaniin pääsee muiden muassa Intian ja Iranin kansalaiset ilman viisumia, ja ne on niin läpikorruptoituneita paskaläpiä molemmat että et kyllä meikäläistä ainakaan saa uskomaan millään ettei niiden passia saisi SBU hoidettua haluamilleen agenteille.

Kazakhstan varmaankin optimi, Aktaun ja Kurykin kautta kulkee niin paljon konttiliikennettä että muutama kymmenen droonia sujahtaa sieltä kuin rasvattu sika aidanraosta.

Suoraan sanottuna epäilen että SBU vaan kuumottelee venäjän viranomaisia, tosiasiassa ne on varmaan ajellu kazakstaniin autolautalla tulleet rekat vaan suoraan kohdepaikkoihin ja luikkinu samantien ulkomaille toisen rajan yli ennenku savu on hälvenny.

01.06.2025 20:35:34 | 20:38:47
#700944 [+-] Piilota Suosittele

>>700941
Kyseessä on ainutlaatuinen isku, jota ei ole koskaan tehny ennen. Ymmärrätkö kuinka tärkeästä operaatiosta puhutaan? Siitä kertoo sekin, että ne rekat räjäytettiin/räjäytti itse itsensä. Kyseessä ei ole vain dronetoimitus rekkaan piilotettuna, vaan kyky operoida niitä vitun kaukaa etänä. Ne droonit itsessään ei ole ongelma, koko kaluston ja tekniikan suojelu on ongelma. Mitä enemmän rajanylityksiä, sitä enemmän riskejä.

Ei ne rajanylitykset myöskään aina tapahdu kuin "Lord of war" leffassa

e:
Mutuna lonkalta heitän, että Irkutskin rekat on tuotu ensin lentorahtina Mongoliaan jolloin täytyy suojella vain yksi lentoreitti. Tämän jälkeen Mongoliasta pääsee suoraan Irkutskiin

01.06.2025 20:49:47
#700950 [+1] Piilota Suosittele

>>700944
Etäohjaus hoituu iisisti mobiiliverkon kautta matkalta ostetuista prepaid-liittymistä jokka katoaa savuna ilmaan rekkojen tussahtaessa.

Tälläsiä juttuja tulee lähitulevaisuudes kiihtyvään tahtiin kun SBU näköjään on saanu ns. 'paskansa kasaan'.

Samalla Venäjä ryssii loputkin suhteet ulkomaille ja omaan kansaan kun viskaalien on pakko saada syyllisiä kiinni mutteivat osaa tai uskalla kuin satunnaisia siviilejä kurmoottaa.

01.06.2025 20:57:54
#700958 [+-] Piilota Suosittele

>>700950
Etäohjaus hoituu iisisti mobiiliverkon kautta matkalta ostetuista prepaid-liittymistä jokka katoaa savuna ilmaan rekkojen tussahtaessa.


Siis mä en puhu rekkojen räjäytyksestä, vaan droneoperaattoreiden on kyettävä ohjaamaan niitä droneja etänä. Rekat saa räjähtämään vaikka millä keinolla, se ei ole este. Niitä droneja ei tosta noin vaan viedä Murmaskiin, sekä Ukrainasta käsin niitä ohjaillaan? Sen takia niissä rekoissa on juurikin sitä tekniikkaa, jota Ukraina haluaa viimeiseen asti suojella ettei ryssät kopioi ideaa. Ryssät alunperinkin kopioi dronekäytön Ukrainalta, jonka jälkeen rupes tulee niin vittuna drojena ettet uskokkaan.

01.06.2025 21:04:13
#700960 [+-] Piilota Suosittele

>>700958 Jos niitä droneja on ohjattu ukrainasta käsin, niin siihen todennäkösesti on
käytetty jotain sateliittitekniikkaa, koska senverran pitkä välimatka ilman aktiivisia
vahvistimia reittien välillä, joiden sijoittaminen olisi itsessään riski.

Eli jos siellä on korkeampaa tietoliikennetekniikkaa ollut käytössä, niin
ei varsinaisesti ihme, että laitteet on ympäröity riittävällä määrällä
trotyyyliä ettei niitä iivana parsi kasaan tutkimuksia ajatellen.

01.06.2025 21:13:42 | 21:18:04
#700963 [+-] Piilota Suosittele

>>700960
Sehän siinä onkin, kun Elon Musk ottaa Ukrainalta starlinkkiä pois mut ryssät saa sitä käyttää. Sitte toinen ongelma on lagi sekä pingi. Tällä hetkellä noi normaalit FPV dronet toimii about 2-3 sekunnin viiveellä, mikä hankaloittaa hieman. Jos sen 2-3 sekunnin lisäksi tulee ylimääräiset 3 sekuntia, niin voit kuvitella kuinka kivaa on ohjata 5-6 sekunnin viiveellä tulevaa kuvaa. Joo, koska kyseessä lentokenttä niin tämä auttaa kyl paljon. Kuitenkin, jännää tässä juurikin on miten niitä on käytetty. Mä luulen kans että itse rekoissa on ollut joku lähetin/masto/väliasema yms joka on osa niiden dronejen operointia.

Muutenkin jos tota operaatoita suunniteltiin yli vuos, niin toki esivalmisteluja on aivan varmasti tehty. Ovatko sitten kouluttaneet ja toimittaneet droneohjaimet niille ryssien partisaaneille ja vastarintaliikkeille? Vai ovatko smuglanneet SBU:n omia agentteja tätä varten venäjälle? Paljon mahdollisuuksia. Tälllöin se rekka voi olla väliasema/lähetin/vastaanotin, mikäli droneoperaattori istuu puskassa sopivan matkan päässä. Tai se istuu kämpässä joka on vuokrattu aikoja sitten tätä operaatiota varten

E:
Droneoperaattori ohjaa etänä rekassa olevaa laitetta, josta lähtee kuituohjattu drone kohti lentokenttää ? Ei ois sekään mahdotonta. Eli ohjain + ohjain -> drone

01.06.2025 21:18:36 | 21:19:35
#700965 [+-] Piilota Suosittele

>>700958
Niin siis rekoissa olevat droonien lähetintsydeemit kytketään mobiiliverkon ja neutraalissa maassa vuokrakuutiossa olevan servun kautta suoraan Ukrainan operaatiokeskukseen.
Vastaavaan kykenee helposti paskempikin korea, ja rekan roudaajien vuokrattu pakoauto on jo horisontin tuolla puolen kun droonit lähtee iskemään.

Eli niillä olis kyky hoitaa toi homma ilmankin mitään potentiaalisia CIAlta tai NSAlta saatuja mustia teknologioitakin.

Eipä tässä mitään, korkataan kalja ja arvuutellaan hitlaako Putin itsensä vai pääseekö väkijoukko purkamaan patoutumiaan niinkuin Mussolinille. (Toivotaan jälkimmäistä, olis kunnon kontenttia vaihteeksi)

01.06.2025 21:29:05
#700968 [+-] Piilota Suosittele

>>700965
Mä vähän epäilen että se mobiiliverkko on tarpeeks nopea, sillä meillä Suomessa on helvetin hyvät yhteydet. Jopa niin hyvät, että helposti sitä unohtaa että olemme kärkikastia.

Mobiiliverkon nopeus määräytyy käytettävän tekniikan ja operaattorin mukaan. 3G-verkon maksiminopeus on noin 40 Mbit/s (saapuva) ja 4 Mbit/s (lähtevä), kun taas 4G:n maksiminopeus voi olla jopa 450 Mbit/s (saapuva)


5G verkot voidaan unohtaa ku kyseessä on venäjä :D Enkä myöskään jaksa uskoa, että russolandiassa on kovin hyvät 4G verkot. 3G on taas vittuna hidas, eikä se ole luotettava. Oli kyseessä 3G tai 4G ni mitäs teet kun yhteys pätkäsee ?

01.06.2025 21:30:36
#700969 [+-] Piilota Suosittele

>>700967
Mä taas saan mielikuvan punaisesta torista, joka on kirjaimellisesti veren punainen kun OMON joukot vetäsee liipasimesta sitä väkijoukkoa kohtaan. Toki, näky ois sekin.

01.06.2025 21:36:05
#700970 [+-] Piilota Suosittele

>>700968 Näiden mobiiliverkkojen kattavuutta ja nopeutta minä tässä vähän
itsekkin epäilen. Varmasti moskovan alueella jollainmuotoa toimiva
4g yhteys mutta en usko että yhtään sivummalla saadaan edes 3g:tä.

Puhutaan valtiosta, jossa on moskovan laitakaupungillakin mattoja
seinässä, ettei tuuli puhalla niin pahasti saumoista ja
tieverkon kuntoon on laitettu viimeksi rahaa neuvostoaikoina.

Siihen on syitä, miksi ns. nuorempi älykkäämpi porukka pyrkii tuolta pois, koska
samalla tietotaidolla/osaamisella saa lännessä muutakin, kuin vesivessan sisällä ja
lähes lämpöisen veden hanasta.

01.06.2025 22:03:21
#700971 [+-] Piilota Suosittele

>>700970
Ja nekin nuoret ja älykkäät jotka sinne jää ovat joko rikkaiden kakaroita joiden ei tarvi mennä sotaan, taikka niitä joilla ei yksinkertaisesti ole rahaa/resursseja lähteä mihinkään. Sekä asuuhan siellä siberian mettissä ties kuinka vitun monta pohjois-korealaista jo valmiiks :P Niitäkin nimittäin lähti karkuun heti venäjälle päästyään, mutta hyvin vaikea arvioida paljonko

01.06.2025 22:52:11
#700984 [+-] Piilota Suosittele

>>700970
Ai niin, tuli mieleen että hyvin vähän mainitaan myös se A-50 tutkavalvontakone. Niitä on ryssillä todella vähän, jo se 2024 pudotettu (yksi) A-50 oli tosi iso juttu Ukrainalle. Jos tossa paukussa lähti yks lisää niin hellurei.

01.06.2025 23:04:24
#700988 [+-] Piilota Suosittele

>>700984 Juu tuo tutkakoneen poisto jäi tässävaiheessa aavistuksen pienelle
huomiolle. Ryssillä ei enää montaa lentokuntoista voi olla, joten varmasti
lisää painetta, kun valvonta heikkenee entisestään.

01.06.2025 23:22:51
#700993 [+1] Piilota Suosittele

>>700988
Noissa vanhoissa koneissa on puolensa. Mä luulen (huom luulen) että pakotteiden takia on helpompi valmistaa varaosia neuvostoaikaisiin koneisiin. Toki ei sekään yksinkertaista ole, mut resursseja ei oo myöskään rakentaa uusia. Siksi tää on mieletön juttu, varsinkin jos se on ollut toimintakykyinen A-50. Tai mikä parempaa, se kalliimpi paranneltu versio siitä

02.06.2025 19:07:18
#701070 [+-] Piilota Suosittele

Vissiin juttua jo, että iskulla saavutettiin juurikin se, mitä veikkasin yllä.
Nyt ryssät paniikissa tarkistaa kaikki mahdolliset rahtia kuljettavat ajoneuvot
ja kun ottaa huomioon, että paljonko niitä on niin vittumainen huoltokatkos
saatiin pelkällä psykologisella vaikutuksella aikaiseksi.

02.06.2025 19:31:23 | 19:38:05
#701075 [+-] Piilota Suosittele

>>701070
Kyllä kyllä, tällä on todella moniulotteinen saavutus.

Otetaan esimerkki.
Ukraina tuhoaa miljardien edestä ryssien panssarivaunuja. Tämä ei ole venäjälle ongelma, koska tehtaat pyörii ja tehdään vaikka vanhoista raadoista uusia. Ostetaan vaikka Intialta ja P-korealta takaisin omia vaunuja joita ne joskus myi. Ostetaan takaisin, tehdään uutta. Otetaan vaikka T-64 vaunuja joista modernisoidaan T-64M versioita. Ne on todella hyvää kamaa Ukrainassa (sekä Ukraina myös käyttää niitä) Kannibalisoidaan muista museotankeista osia, on olemassa vitusti ratkaisuja hankintoihin jos puhutaan tankeista, joita saa lisää. Myös T-72 sekä T-80 vaunuja löytyy, korvataan Karjalan panssarivaunuja vaikka T-64:silla ja lähetetän niiden T-80 tankit Ukrainaan. Voidaan vaihdella, kikkailla. Tehdä asioita.

Nyt sitte noi lentokoneet, joita ei enää tehdä. Uusiotuotanto ois vitun typerää, koska noi ei ole moderneja vaikka käyttökelpoisia. Mistä saamme uusia, mistä saamme varaosia? Miljardiluokan häviö tankeissa ei ole läheskään yhtä paha, kuin miljardiluokan häviö pommikoneissa. Oikeastaan se voi olla kymmenien miljardien kysymys, kuinka ryssä saa korvattua noi pommikoneet? Ei ole tehtaita, jotka tekee liukuhihnalta lisää. Tankkeja voi tehdä likuhihnalla, pommikoneita ei.

Tämä, on myös Suomelle ilouutinen. Oikeastaan myös Puolalle, Euroopalle. Jos Ukrainan sodan jälkeen ne yrittää hyökätä johonkin uudestaan, ne korkeintaan hyökkää Moldovaan yms. Toki, ei se kaunis ajatus ole että "mielummin sinne" mutta sodassa ei ole kauniita ajatuksia

02.06.2025 20:18:17
#701081 [+-] Piilota Suosittele

>>701075 Onhan se pirusti helpompi laittaa maalla liikkuva ajoneuvo
liikenteeseen vaikka kuinka frankestainina, koska jos siinä on ase ja suoja
jalkaväkikaliibereja vastaan, niin se toimii aina jossakin roolissa.

Lentokoneissa on senverran paljon enemmän kriittisiä asioita, joita ei
voi sotilaskoneessa tehdä puolivillaisesti.

Tämänpäivän rintamalle voi lähettää t-34:sen vaikka runko maahan haudattavaksi
toimimaan pienenä bunkkerina jossakin kriittisessä paikassa.
Mutta sinne ei voi enää lähetää sturmovikia, koska se näkyy yhtälailla tutkassa
ja ilman mitään elektronista suojausta se ei montaa sekunttia lennä rintamalinjan
väärällä puolella.

Oletan, että juurikin syy, miksi ukraina ei innostunut jenkkien a-10:stä.
Liian iso ja hidas kone siihen rooliin mihin alkujaan suunniteltiin.

Käy afgaanien telttakylän mylläykseen, mutta ryssillä löytyy jo senverran
maaliinhakeutuvaa, että kyllä se alas tulee enemmin tai myöhemmin.

02.06.2025 20:27:11 | 20:27:36
#701083 [+-] Piilota Suosittele

>>701081
Jep, eikä nykyajan lentokoneiden turbiineja voi tosta noin vaan laittaa neuvostoajan koneisiin. Vaikka varaosia olisi, ei modernit varaosat ole suunniteltu neukkulan vehkeisiin. Vaikka ne olisikin parempia, se ei tarkoita että ne olisi yhteensopivia.

Btw, paras ryssäkommentti jonka bongasin oli juurikin se ettei miksi noita lentokenttiä suojattu kuin rintamalla? Siellä Kurskin, Belgorodin yms suunnalla kaikki lentokoneet oli suojattu "kalaverkoilla" eli tarkoitus oli tehdä suojakatos verkoista. Dronet jäi verkkoon, joten onhan se vitusti eri asia räjähtääkö sun 2 kiloa C-4:sta suoraan koneen kylkeen/kattoon vai juuttuuko se siihen 10 metriä yläpuolella olevaan kalaverkkoon? Jos noi idiootit ois tajunut suojata verkoilla KAIKKI sotilastukikohtien koneet, toi isku ei olisi tehnyt edes puolikakaan tähän tehdystä vahingosta. Toki muutama olisi osunut, muttei samassa mittakaavassa.

Toki nyt ryssät niitä rakentaa, mutta ajoitus tälle iskulle oli napakymppi.

"Hyökkää vihollisen huoltoon ja taustatukeen, kun vihollinen ei sitä odota"

Sun Tzu -Art of War

(ja on muuten täydellinen esimerkki tuosta sodankäynnin taidosta)

02.06.2025 20:46:33
#701085 [+-] Piilota Suosittele

>>701083 Eli tyypillistä ryssien laiskuutta/korruptiota, että eivät olleet
saaneet noita verkkoja asennettua yhtään sisemmässä maata olevien koneiden päälle.

No nyt siellä tehdään paniikissa kanahäkki jo kanahäkin päällekkin :D

02.06.2025 20:53:47
#701086 [+-] Piilota Suosittele

>>701085
Juu, ryssät käy sotaa "old school". Toki, se on tappavaa miehistöluokassa kun tehdäään hyökkäysaaltoja. Täsä tapauksessa Ukraina osasi iskeä juuri selustaan, puukottaa selkään. Nyt ryssä ihmettelee modernia sodankäyntiä.

Toki, kolikon kääntöpuoli on se että ne oppii tästä. Jos ryssä hyökkää Nato maahan, oli se Suomi, Puola tai mikä tahansa muu niin ne oppii tästä. Aina kannattaa muistaa, ettei ne täysin idootteja ole. Ne oppii, sekä jatkossa varmasti suojaa kalustoaan. Toki, siinä on vitullinen työmaa kaiken lisäksi ryssillä nyt korjata ongelmia. Vitullisia ongelmia.

Mutta opitaan tämä, jos ryssä hyökkää Suomeen niin myäs ryssä oppii Ukrainasta. Ei ainostaan me.

02.06.2025 20:58:48
#701088 [+-] Piilota Suosittele

>>701086 Kyllähän se pitää ymmärtää, että tollokin oppii, kun riittävän
perusteellisesti kepin kanssa suostutellaan.

Tämä on todellakin ongelma meillekkin, koska ei saada vastaan enää lihamuurina
tulevaa massaa uraata huutaen, vaan siellä varmasti osataan käyttää taktiikoitakin.

Vähän sama, kuin neuvostovenäjä, joka haki oppirahoja suomesta talvisodan aikana
juuri ennen, kuin saksa laitto isoa vaihdetta silmään.
Ilman talvisotaa venäjä olisi mahdollisesti lyöty huomattavasti syvemmälle
ehkä jopa antautumiseen asti.

02.06.2025 21:10:22
#701090 [+-] Piilota Suosittele

>>701088
Meille on isoin bonus NATO, joka osaa kikkoja joita ei ole kerrottu. Toki myös Suomi, kuten muut maat näyttää propagandavideoita sekä tekee informaatio-operaatioita venäjälle. Suomi esimerkiks viestii paljon armeijastaan, harjoituksistaan yms jolloin saadaan eräänlaista painetta venäjälle kandeeko kokeilla?

Jos Ukraina saa dronepommituksia YKSIN murmanskiin sekä irkutskiin saakka, niin mitä Suomi ja Nato voi tehdä ? Se on kysymys, jonka ryssä tietää (toivottavasti). Mutta jos esim Puolaan ryssä hyökkää seuraavaks, se ei tarkoita etteikö Suomessa tehtäis mitään. Eikä Suomi menis sinne heti auttamaan, vaan silloin alkaa artktisen alueen sodankäynti lapissa. Liian moni luulee, että Naton takia "me joudutaan käymään jonkun paskamaan sotia" on vitun väärä harhaluulo. Jos Puolaan vaikkapa ryssä hyökkää, niin me tehdään sit omia iskuja pohjolassa. Ei siellä.

Liian moni NATO vastustaja jauhaa tätä paskaa, että me mukamas jouduttais niihin maihin joihin hyökätään. Ei, kaikelle on helvetin hyvät suunnitelmat, me osataan varutua. Ryssä ei osannut edes varautua Ukrainan hyökkäykseen, siis tarkoitan kun ne 2022 hyökkäs. Kaikki kenraalit ja everstit oli paskat housussa, kukaan ei tienny mitä pitää tehdä. Sanotaan vaan turpa kii ja eteenpäin!

Suomi, mä luotan. Nato, mä luotan. Vaikka se maksaa meille, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin NATO. Tai sit, me oltais uus Ukraina

02.06.2025 21:28:23
#701096 [+-] Piilota Suosittele

>>701090 Tämän oman reviirin huolehtiminen tuntuu olevan joillekkin vastustajille
se vänkäysaihe, että ikäänkuin tästä puolaan mentäs.
Viro,latvia ja liettua osasto on hieman kinkkisämpi kysymys, että kuka sinne
menee auttamaan ilman, että oman rajan puolustus kärsii.


Ikävää on se, että meillä on ihan silkkoja trolleja ja
mielensäpahoittajia esim facessa joiden tehtävä on vain yrittää lietsoa hämminkiä.

Samat naamat huutaa natoa vastaan ja toisessa artikkelissa puolustusmenojen
kasvatuksesta, että eikö naton pitänyt olla sitä varten.

Toivon, että suurinosa on peikkotehtaan työntekijöitä että omasta kansasta
ei ihan noin paljoa oikeita idiootteja löydy.

02.06.2025 21:38:22
#701098 [+-] Piilota Suosittele

>>701096
Samaan aikaan mä ihmettelen, miksi vitussa ne vänkää "meidän pitää mennä sotimaan paskamaihin" koska jos oikeasti mietitään kuka menee sotimaan paskamaihin?

AMERICA! FUCK YEAH!!!!!!!!!!!!!!!!!


Kyllä, jenkit on Puolassa, Suomessa käy kokoajan harjoitelemassa, kokoajan jenkit tulee Euroopan maihin. Puolassa oliko 10 tuhatta vai 20 tuhatta jenkkisotilasta tälläkin hetkellä ? Minkä vitun takia tätä ei ymmärretä?

Myöskin britit, eli GOD SAVE THE QUEEN on Puolassa, siellä ei vittu ole SUOMALAISIA paljon paskaakaan :D Korkeintaan muutama rapid forces käy Puolassa treenaamassa, ketään Finskiä ei pysyvästi ole sijoitettu minnekkään (elleivät ole sitä itse juurikin halunneet)

Huomaatko miten propaganda toimii? Ryssä haluaa, että me ajatellaan että joudutaan "paskamaiden" puolustusta tekemään. Kuka tän muuten on sanonut? Kuka oikeasti, on sanonut että paskamaita Suomi joutuu puollustamaan?

Aivan, tämä, on ryssien informaatio operaatio. Se oli jo ennen natoon pyrkimistä. Jopa nappulassa/luolastossa oli tätä paskanjauhantaa, ettei nato littymisestä tehty kansanänestystä. En muista mikä vitun nimimerkki se oli nappulassa, joka kokoajan mulle selitti että naton jälkeen joudutaan puolustaa paskamaita.

Nyt ollaan Natossa, missä nää paskamaat on ?

Mitä paskamaita me puollustetaan?

Missä nää puheet on ?

02.06.2025 21:47:48
#701105 [+-] Piilota Suosittele

>>701098 Kyllähän se piti olla omalla pollalla ajattelevalle aika selvää, että
nyt ollaan tekemisissä pietarin/moskovan trollien kanssa.
Ei välttämättä viellä ole täysin vanhemmalle väelle auennut, että facessa
on ihan oikeasti tekaistuja käyttäjia hyvin suomalaisilla nimillä ja profiilikuvilla
ja jostakin syystä 60 vuotias marjatta imatralta puheiden perusteella on jokin
esikunnan taktikko tai vastaava ja avoimesti sitä vastaan, että suomen ei pidä
tehdä mitään mikä ärsyttäisi venäjää.

Paskinta tässä on lähinnä vain se, että siellä on seassa liikaa oikeita
suomalaisia narussa vedettäviä, jotka sitten saadaan mukailemaan tätä...

02.06.2025 22:24:25 | 22:26:50
#701116 [+1] Piilota Suosittele

>>701105
kaikki paras trolli oli se " NATO ei voi tallentaa suomea" (save = pelastaa)

Mut joo, olen keskustellut myös ryssien kanssa, osa ihan oikeasti luulee että ryssien hyökkäys oli oikeutettu ja Venäjä saa omansa takaisin!


esim ryssä @repostnik sanoi näin, että Krim palasi takaisin kotiin

Näin syvällä ryssäpaska vaikuttaa

02.06.2025 22:38:05
#701123 [+-] Piilota Suosittele

>>701116 Ryslandian puolella on niin pimeetä porukkaa, että ei kannata
antaa ihan hirveästi arvoa niiden mielipiteille.
Raukkaparat vuosikymmeniä olleet pelkän valtion tarjoaman television ja radion varassa,
niin ei ihme, että sivistyksessä yhden krimin mentäviä aukkoja.

[ 44 viestiä | ]