pedon uniaika :3 pedon uniaika :3
Hyvää työväenliiton perjantaita! Hyvää työväenliiton perjantaita!
Deal with it Deal with it
Paska sai palkkansa Paska sai palkkansa
sarumanin mielipide jäkälästä sarumanin mielipide jäkälästä
Ei vittu hehe Ei vittu hehe
Kissekasa Kissekasa
Rätätätä Rätätätä
Pizzatilaus Pizzatilaus
Venäläinen lowrider Venäläinen lowrider
Kivestä otsaan Kivestä otsaan
Enpäs menekkään Enpäs menekkään
Nicholas Van Helsing Nicholas Van Helsing
Paint ystävät osa#1-2 (PixelTintti) Paint ystävät osa#1-2 (PixelTintti)
Terveys edellä Terveys edellä
Alluha akhhbaar Alluha akhhbaar
Upi sammunut penkille Upi sammunut penkille
:D :D
Mikko Mikko
Missä vesi?! Missä vesi?!
Spurdo - The Story of Viljami 1-2 (Realisti) Spurdo - The Story of Viljami 1-2 (Realisti)
*Sniff* *Sniff*
Kurpatyn kylpylä Krimillä Kurpatyn kylpylä Krimillä
15h savustettu kinkku 15h savustettu kinkku
 903 näyttökertaa, 17 viestiä, 0.77 MB, 1 tiedosto, 31.03.2020 20:04:45
[ + 4 | ]

Repon lempikolikot: Sigismund III:n neljännestaaleri

[41390] [sigiii.jpg] [0.77 MB] [2128x1080] [] []
sigiii.jpg

ort

 · 

sigismund

 · 

puola

(59)  · 

liettua

 · 

kolikko

(37)
31.03.2020 20:07:29
#325527 [+-] Piilota Suosittele

Tässä on uusi Repon lempikolikko! Tällä kertaa se on puolalainen neljännestaaleri, eli ort, tai 18 rossaa vuodelta 1621. Oli laajalti käytössä Moskovan valtakunnan ulkopuolisessa venäläisessä maailmassa, eli nykyisellä Valko-Venäjällä ja Ukrainassa ynnä muualla. Näitä löytyi raha-aarteista vielä 1700-luvun puolella nykyisten Valko-Venäjän ja Ukrainan alueilta!
Etupuolella on Puolan kuninkaan ja Liettuan suuriruhtinaan, eli Sigismund kolmannen kuva. Se kaveri ehti vaikka minne, hän oli Kustaa Vaasaan pojanpoika, eli Ruotsin laillinen kruununperillinen! Ja siitähän sitä vasta kuseen jouduttiinkin! Hurrit eivät hänestä kuitenkaan erityisemmin pitäneet ja Sigismundin puolalaisruotsalainen kuninkuus kaatui lukuisiin historiallisiin, uskonnollisiin ja poliittisiin ongelmiin. Nuijasota ym.

31.03.2020 22:32:40
#325595 [+-] Piilota Suosittele

>>325538

Eihän Sigismund ollut Eerikin poika, vaan Juhanan. Kuninkaaksi tuli Sigismundin setä Kaarle, eli Kustaa Vaasan jälkeläisten olo valtaistuimella sinänsä ei ollut ongelma, vaan Sigismundin katolisuus ja puolalaisuus.

01.04.2020 12:58:16
#325769 [+-] Piilota Suosittele

>>325763 entä jos pointti onkin iloita siitä että omaa jotain, eikä niinkään luovuttaa pois? eihän se kiinnosta kuoleman jälkeen mitä sille käy, vaikka ennen kuolemaa se saattaisikin mietityttää.

en tunne repostnikkiä henkilökohtaisesti, mutta epäilen että se ei ole ihan tässä heti kuolemassa :D

01.04.2020 13:00:42
#325770 [+-] Piilota Suosittele

>>325769

Ei sitä epäillytkään, että ei nauttisi. Lähinnä sitä, että keräilee jotain koko elämänsä ajan jotka sitten poistuvat kuollessaan. Ei siinä muuta syvällisempää ollut.

04.04.2020 01:10:32
#326783 [+-] Piilota Suosittele

>>326750

Kun kuolen, koko omaisuuteni katoaa joka tapauksessa taivaisiin - tai verenimijäsukulaisille. Paitsi kolikkokoelmani, joka on toivottavasti mun kuollessani niin hyvä että sitä ei hävetä testamentilla lahjoittaa jollekin kunnolliselle museolle.

24.03.2021 23:13:40
#450491 [+-] Piilota Suosittele

>>450309

Noihin aikoihin Puolassa ei taidettu pitsoja suuremmin harrastaa, mutta varmaankin jotain vastaavaa olisi hyvinkin voinut saada. Tai ainakin runsaasti kaliaa.

[ 17 viestiä | ]